Blijven(d) ontwikkelen

Blijven(d) ontwikkelen 
Wij bieden een sterk pedagogisch klimaat waarvan alle leerlingen, hoe verschillend ook, profiteren om optimaal tot leren te komen. School, ouders en kinderen werken samen aan de best passende ontwikkeling van de leerlingen en de groep. 

Ieder kind is welkom. 
Wij bieden een veilige, sociale en prettige omgeving waarin kinderen zich met plezier ontwikkelen. 
Ons schoolklimaat kenmerkt zich door rust en structuur. Het excellentie profiel van onze school richt zich op een sterk pedagogisch klimaat waardoor alle kinderen optimaal tot leren komen. Wanneer nodig zijn er gedragsspecialisten en kwaliteitscoördinatoren binnen de school die leerlingen die meer nodig hebben hulp en ondersteuning bieden. 
Onze communicatie met kinderen en ouders is open en eerlijk, met begrip voor elkaar en met heldere afspraken over wederzijdse verwachtingen. We geven kinderen vertrouwen en stimuleren ze zelf verantwoordelijk te zijn; zo bouwen we aan zelfvertrouwen. 

Op onze school staan kinderen écht centraal. Kinderen hebben bij hun ontwikkeling steun nodig van een vakkundig schoolteam en betrokken ouders. Wij willen een schoolteam zijn dat deskundig en weloverwogen aan hun ontwikkeling werkt en we vragen van u als ouder dat u waar mogelijk meedenkt, meepraat en meehelpt. 
We hebben oog voor talenten én hulpvragen van kinderen en spannen ons in beide gevallen tot het uiterste in om kinderen te begeleiden en te helpen. Van u als ouder verwachten we dat u de weg in school weet en niet aarzelt om ons aan te spreken als u iets te zeggen of te vragen hebt. 

Als kinderen thuis en op school gestimuleerd worden om samen met leraren en ouders over hun persoonlijke ontwikkeling na te denken kan leren op gang komen. Kinderen leren hoe ze doelen kunnen bereiken door telkens nieuwe stappen te zetten. Dit proces van doelen stellen en bijstellen wordt vastgelegd in rapportfolio’s zodat ontwikkelingslijnen voor school, ouders en kind zichtbaar en volgbaar worden. 

Anti-Pestprotocol Zalmplaatschool Zalmplaatschool  
Op de Zalmplaatschool vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig voelt en met plezier naar school gaat. Daarom hanteren we een pestprotocol dat gericht is op preventie, signalering en aanpak van pestgedrag. 

Wat doen we preventief? 
We werken vanuit onze kernwaarden: Ontwikkeling, Openheid, Eerlijkheid, Vertrouwen, Gelijkwaardigheid en Vergeving. In alle groepen worden afspraken gemaakt over gewenst gedrag, afgestemd op de leeftijd van de leerlingen. We gebruiken observatie-instrumenten en voeren indien nodig interventies uit op groeps- of individueel niveau. 

Wat verstaan we onder pesten? 
Pesten is systematisch en kwetsend gedrag waarbij sprake is van een machtsverschil. Het is onverenigbaar met ons pedagogisch klimaat en wordt actief bestreden. 

Hoe pakken we pesten aan? 
We volgen een vijfsporenaanpak waarbij aandacht is voor: 

  • Het gepeste kind 
  • De pester 
  • De middengroep (de rest van de klas) 
  • De ouders 
  • De leerkracht 

Daarnaast hanteren we een stappenplan waarbij meldingen van pestgedrag serieus worden genomen en worden opgevolgd met gesprekken, observaties, afspraken en indien nodig ondersteuning door de Expert Sociale Veiligheid (ESV). In ernstige gevallen kan schorsing of verwijdering volgen. 

Evaluatie 
Het pestprotocol wordt elke vier jaar geëvalueerd en bijgesteld.